söndag 17 juli 2011

Min katt

Min katt heter Morris, och det är så han defineras. När han spinner så använder han rösten ibland, så att det blir som en liten kurrning. Eller en morrning! Men det var inte så vi fick inspiration till namnet. Det valdes bland alternativ som Ajax (WTF?) och Sixten (lite sött men WTF???).

Mor min hatade katter förut, men sedan skaffade hennes kollega en liten norsk skogskattunge vid namn Sumo, och det förändrade hela hennes världsbild (beträffande katter).
Så målet blev att inhandla en norsk skogskatt-blandras. Anledningen (förutom den lille charmerande Sumo) var att sådana har lugnare drag än andra katter. Jag tror vi fick Morris för 500 spänn eller så.

Norska skogskatter är lugna av naturen. Kastrera en sådan och du får världens bästa soffliggarkatt.Och det är min katt.

Varje gång jag släpper ut honom gillar jag att tänka att han nog är öns vassaste jägare, som försvarar ett stort revir. Att han lämnar slappandet innanför dörren när han går ut, för att springa omkring och härja som den man han föddes till att vara. Men jag tror att det är önsketänkande. När han tror att ingen av oss ser honom, lägger han sig på närmaste promenadstig och väntar på att förbipasserande ska kela med honom.

Han är en bortskämd mjukis, men han är min mjukis.

HANS PÄLS ÄR LIKA MJUK SOM HANS FETT!