fredag 13 januari 2012

Böcker jag rekommenderar, kortfattat. Varning för smygreklam för Sveriges bästa bokhandel

Observera att denna lista inte är i någon form kronologisk, varken efter tid eller vad jag tyckte.

Kafka på Stranden , av Haruki Murakami.

Haruki Murakami gillar att ta sin tid. Långsamt, långsamt byggs Kafkas verklighet upp, och snart märker man att den är lite... Märklig. Med tvivelaktiga sex-skildringar och en stämning med snudd på magi så var det en bok jag njöt av läääääääääääääääääääääääääääääääääääääänge. För den tog lång tid att läsa (observera att jag allmänt läser ganska långsamt). http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=90169 Observera även att Haruki Murakami blev nominerad till priset Bad sex in fiction Award. Jag förstod varför.

Exquisite Corpse / Utsökta lik av Poppy Z. Brite.

Utan tvekan den magstarkaste boken jag läst. Och då har jag även läst Lilla Stjärna, som ju är makaber på sitt sätt (den boken tänker jag inte avhandla på denna listan, tyvärr). Men den kommer inte i närheten av obehaget som Poppy Brite lyckas framkalla vid läsning.
Det bästa med den här boken är att den trots det centrala temat "Kul med Kroppsvätskor", har ett underbart språk. Det är onekligen fint berättat, även om berättelsen sällan kan beskrivas som fin.
En annan bra sak är att hon inte bara bygger berättelsen på gore och missplacerade inälvor, utan även på underbart gestalterade kärleksförhållanden mellan människor av det manliga könet. Och deras sexakter, såklart. http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=76907

Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij

Jag vet att jag kommer att rysa när jag åker Stockholms tunnelbana nästa gång, efter att ha läst den här boken. Efter kriget som tog kol på världen så lever de resterande moskvaborna i stadens tunnelbanesystem, skyddade från Ytvärldens strålning och dess muterade styggelser som lever där. Nåja, nästan helt skyddade. Och hotet mot människornas överlevnad kommer inte bara uppifrån, utan även från tunnlarnas mörker.
Gah, visste inte riktigt vad mörkerrädsla var innan jag läste Metro 2033. Jag hatade tunnlarna lika innerligt som den stackars huvudpersonen själv. Och så har vi ju munsbitarna till filosofiska monologer, oundvikliga i rysk litteratur, instuckna lite här och var. Och jag tror personligen att författaren öppet gör narr av berättelser vars huvudperson är "utvald av ödet". I liked it. http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=96405

Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams.

Genialisk i sina många komiska filosofiska undranden om livets mening och guds existens, och vem som EGENTLIGEN har makten i universum, den makt som Galaxens nuvarande president, Zaphod Beeblebrox, inte har.
Denna serien är helt otrolig. Jag lärde mig från den att för att flyga, så är det bara till att slänga sig mot marken och missa. Jag lärde mig att madrasser nästan alltid har blivit ordentligt slaktade och torkade innan de tas i bruk, vilket gör dem nästan helt ofarliga. Och att digitalur faktiskt inte är något att komma med, om man ser på det stora hela.
Läs och häpna. I'll leave you at that.
http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=770

Främlingen av Max Frei

Läs summering av handligen här
Jag började läsa Främlingen när jag började ana att alla historier redan har berättats, att det nog inte fanns några aspekter ur fiktionella verkligheter kvar att gestalta. Att originaliteten höll på att ta slut. Oj, så fel jag hade, gick det upp för mig när jag hade kommit in i Främlingen. Jag har aldrig läst något mer annorlunda.
Handlingen går från fall till surrealistiskt fall (för detta är i alla aspekter en "deckare", dock inte av det slaget man ser i Morden i Midsommer, Miss Marple eller Poirot), allt medan Max vänjer sig och njuter av sitt nya liv i sin nya värld. Jag har inte läst ut den än, och kan därför inte riktigt bedöma den rättvist.
Men en sak som jag vet är att jag älskar namnen på karaktärerna i boken. Exempel är sir Shurf Lonli-Lokli, mästerkväsaren av överflödigt liv, sir Kofa Yoch, mästertjuvlyssnaren, och sir Juffin Hully, Ärevördigaste föreståndaren på den Hemliga spaningsstyrkans mindre rotel.