söndag 8 januari 2012

Recension: Att ha ett stökigt rum

Det som jag idag tänkte recensera, är för många ett mycket hett ämne. Många vuxna, speciellt sådana med inneboende barn, ser mycket negativt på ämnet, medan många av dagens ungdomar inte har något speciellt emot det. Så nu har jag kommit för att dra fram alla stökiga rums fördelar och nackdelar i ljuset -- aldrig mer skall någon behöva grubbla på om det verkligen är värt att städa rummet.
____________________________________________________

Golvet i mitt rum har väldigt svårt för att hålla sig synligt. Bredvid sängen ligger skrivböcker och tomma stiftpennor; framför TV:n (dammsamlaren nummer 1) ligger byxor, band-t-shirts och morgonrockar (observera användandet av pluralis) i en evig och lustlös orgie; strax bredvid trängs tre väskor med olika användningsområden och storlekar tillsammans med ett ogenomträngligt lager av uttdaterade skolpapper.
Här och var skymtar min blå matta fram, och under skrivbordet lyser en kal golvfläck. Sensation.

Fördelar: Golvet är alltid varmt, man har alltid kläder nära till hands, man råder aldrig brist på skrivmaterial om inspirationen skulle få för sig att vakna mitt i natten.
Nackdelar: Samlar damm. Allmän fara för utomstående som inte vet vilka kläder man skall låta bli att trampa på, för att det ligger trubbiga saker under dem.
____________________________________________________
På fåtöljen samlas saker som inte riktigt hör hemma på golvet av olika anledningar. Bunkar och tomma popcornpåsar har sin plats på fåtöljen, tillsammans med skolböcker, biblioteksböcker, gamla skrivhäften, kvitton, halvtomma toarullar och föreningspapper.

Fördelar: Man har en plats för ej permanenta saker. Biblioteksböcker lämnas tillbaka/förnyas, skolböcker bytes ut, och.... Ja, popcornpåsarna orkar jag helt enkelt inte slänga.
Nackdelar: Den där fåtöljen var skön att sitta i, back in the day när den var en fåtölj, och ej ett lagringsutrymme.
____________________________________________________
På skrivbordet trängs mer ömtåligt porslin och glas tillsammans med dator med tillbehör (skärm, tangentbord m.m), småmynt och krimskrams som jag haft med mig till datorstolen utan att ta med mig därifrån (gula skosnören, en whiteboardpenna, skruvmejsel, modellbåt i trä.......)

Fördelar: Hm. Inga, I guess
Nackdelar: Lite trångt.

Summering: Totalt sett föredrar man kanske ett städat rum, men eftersom det sällan är städat i mer än några få dagar i streck, så är stökigheten inte så farlig ändå.

STÖKIGT RUM: 2 TOASTERS OCH EN TRASIG TOASTER. (2,5/5)