söndag 12 februari 2012

Youtube.

De senaste två-tre åren så har jag varit en flitig användare på youtube. Detta innebär dock inte att jag lagt upp videos (även om jag faktiskt för några månader sedan köpte en dräglig webbkamera i syfte att göra just det, men insåg senare att fan, jag kan inte med att sitta och prata med en kamera när det bor en hel familj i samma hus som jag), utan att jag är expert på att titta på andras videos. Och i detta område av expertis ingår även att vara väldigt lärd i konsten att skjuta upp saker och ting, till förmån för att kolla vloggar, musikcideos, parodier och sketcher.
   Youtube har faktiskt i någon utsträckning tagit över en liten del av mitt liv. Jag har förändrats lite av den, fått massor av onödig men intressant kunskap, och lärt mig uppskatta karismatiska personligheter.

Så här är en liten lista på några av mina favoritkanaler på youtube. Observera att det inte finns någon kronologisk ordning i listan.

WheezyWaiter. Han var nog den första vloggaren som jag började följa. Hans videos kretsar för det mesta runt en klonmaskin, en tidsmaskin, alla djur som får plats i hans lägenhet, inte sällan världens undergång, och andra konstiga scenarion. Klonmaskinen uppfann han för slippa göra hushållssysslorna själv. När klonerna blir klara med sina sysslor så beordras dem till att hoppa ned i alligatorgropen, antingen för att Wheezy inte vill att de skall rymma, eller för att han egentligen njuter av det. Kloner som vägrat sluta som alligatoravföring är bland annat sexy clone, quiet clone, revenge clone och speech impediment clone. NOW GO WATCH.

NicePeter. Han är mest känd som upphovsmannen (vid sidan av EpicLloyd) till Epic rap battle of history, men jag tycker mer om Monday Show, vilket är en helmysig vlog om allt möjligt. Återkommande teman är låtframföranden live, öppnandet av tittarbrev (för det mesta hillarious), och... Och. Allmänt prat. ROLIGT VA? Han är mysig.

BriTANick. Otroligt roliga sketcher. Enough said.

Jacksfilms. Bitter, ond, rolig, galen. Gör musikvideos, sketcher, parodier, you name it. Återkommande är Your Grammar Sucks, där han gör sig rolig på youtubekommentatorers bekostnad.

Barelypolitical. Mest kända för deras musikvideo-/musikparodi-serie the Key of Awesome. Anställda är både människor och levande mjukisdjur.

Vsauce. 100% intressanta, konstiga, mind-blowing, äcklande och på annat vis triviala fakta. Har bland annat utforskat hur mycket den totala vikten av Internet är, varför man drömmer, hur man definerar "medvetandet", med mera. "Programledaren" Michael Stevens är obehagligt lik WheezyWaiter. Har även återkommande videos: LÜT (handlar om konstiga/roliga saker man kan köpa på internet/otherwise), IMG (Images of the week), DONG (saker som man kan "Do Online Now Guys") med mera. Rekommenderar starkt att gå in på deras kanal, klicka "videos" och sedan "playlists" (kolla in Leanback). You're welcome.

Vlogbrothers. Den första januari år tvåtusensju så bestämde sig bröderna John och Hank Green att de skulle avsluta all textbaserad kommunikation med varandra, för att endast kommunicera via vlog och telefon. John Green är prisbelönad författare, och Hank har givit ut ett för mig okänt antal musikalbum. De är båda underbart nördiga, roliga och lite smågalna. Det spelar ingen roll att de redan hållt på i fem år - man kommer snabbt in i alla konstiga internskämt. Och det spelar för övrigt för det mesta ingen större roll i vilken ordning man kollar på deras videos. Vlogbrothers är min senaste favoritkanal på youtube.

Randytaylor69. Tjugofemårig (ja, det är sant, även om hon ser ut att vara 17-18) engelska, som är bitter, rolig, nördig, kaxig, har talang för att skriva, och är intelligent (pluggar fysik på universitetet)!! Hon har dock för närvarande lagt ned sin youtubeverksamhet -- det är ej känt om hon planerar på att komma tillbaka. Men ändå, hon är värd att kolla in. Även värt att kolla in hennes vyou.com/roze .

Shane Dawson. Ärlig, rolig, gillar att klä sig i kvinnokläder (tje, han spelar en del kvinnliga karaktärer som återkommer i både hans musikvideos och vlog), och har en konstig familj. Känner att jag inte kan göra honom rättvisa i denna lilla text.

Mysteryguitarman . Gör korta, innovativa "musiksketcher", med surrealistiska videoeffekter.

Jenna Marbles. Gör otroligt roliga parodier om överdrivna könsroller/könsbeteenden. Ibland även små "rants" som är tämligen skarpsinta.

Regular Ordinary Swedish Mealtime. Vanliga svenskar som gör vanlig svensk mat på vanligt svenskt vis, med en liten nypa vildsinthet och skoningslöshet.

Furthermore finns Nerimon, Charlieissocoollike, crabstickz, FPSrussia (en ryss som demonstrerar sina vapen och är mega-badass), Olgakay, Tobuscus, Screenteamshow, CGPGrey (gör väldigt trevliga informativa videos) och theslowmoguys (som filmar saker i super-slomotion, typ explosioner och annat trevligt)