onsdag 7 mars 2012

Första magiska, trevande stegen

Jag har nu tagit mina första steg in i världen som kallas geocaching. Eftermiddagarna blir för korta, och sommaren verkar vara alldeles för långt borta för att jag skall känna mig nöjd. Jag har nu hittat fyra små skatter på Björkö: Den första kamouflagefärgad, upphängd i en en (busken, du vet), och ungefär lika stor som en gammaldags kamerafilm-behållare. Så, det var en utmaning att få syn på den.
De andra tre låg i bergsskrevor, under stenar, eller både och.

det finns en sorts pryl som kallas geocoin, som är ett föremål som har en unik kod ingraverad på sig. Dessa geocoins skall man flytta från cache till cache (en cache är behållaren som man letar efter, om det inte framgick). Koden skriver man in på geocaching.com , och man får då reda på vilka andra som har hittat den lilla prylen, samt var den har varit.
Jag hittade en som har varit i USA, Tjeckien, Schweitz, och som på något konstigt sätt hamnade femhundra meter från mitt hus. Jag skrev in koden på hemsidan, och såg dess resväg, tillsammans med foton av den i ett Schweitziskt bergslandskap.
Det var lite av en surrealistisk upplevelse.