onsdag 7 november 2012

Guy Fawkes.

I förrgår var det Guy Fawkes day. Själv trodde jag att vi bara skulle se på när en stor trästaty brann upp, men det visade sig att det var mycket mer än så. Det började med en lång parad bestående av utklädda människor, en säckpiporkester, två blåsorkestrar och två ensembler med marchtrummor. Samtliga deltagare, som inte hade instrument att bära, bar på facklor. Och då tåget var minst hundra meter långt så var facklorna i sig väldigt häftiga. Nedan är en bild som kanske illustrerar hur många fackelbärare det var. Bilden är från när paraden hade gått förbi oss. Svårt att få bra kvalité på bilden med mörker och folkmassor i rörelse.


Sedan bar det av till en park där gräset tidigare på dagen hade varit grönt, men som nu var förvandlat till lera. Inte sådan lera som man sjunker ned i, utan sådan som är våt och halkig. Vi stod där och väntade, mitt sällskap och jag, i mer än en timma. Till slut vek de andra sig för vinterkylan, som bestämt sig för att slå ned på oss just den kvällen, och lämnade mig ensam. Men min väntan belönades med en värmande, massiv fyr och fantastiska fyrverkerier. Jag försökte filma fyrverkerierna, men efter att jag hållit kameran över huvudet i tio minuter så upptäckte jag att batterierna hade tagit slut för länge sedan. Gött.
  Vid det laget hade min kulturtörst släckts, och jag bestämde mig för att gå innan de tände eld på den stora Guy Fawkes-statyn. Kön till bussen var underbart lång.
Här följer ett foto och en film. Filmen är ganska lång och innehåller nästan hela paraden, lite fyr och lite 'verkerier, samt en snabb dokumentation av bussköns längd. Enjoy.