måndag 8 april 2013

Tankar från krogen

Så jag var på Sticky Fingers i fredags.Varför jag valde detta mindre än mediokra ställe att tillbringa min tjugoårsdag på har jag ingen aning om.
Kvällen började, som den ganska ofta gör, i en hemtrevligt stökig tvåa mitt i Haga. Efter att ha brukat en del av min symboliska första skörd från systemet, bestämde vi oss för att gå ut.

Fyra timmar senare hade jag dominerat på de två flipperspelen som stod alldeles bredvid toaletterna på Sticky. Temat för den ena maskinen var Batman från filmen the Dark Knight, vilket var en glad överraskning, då jag inte trodde att flipperspel fortfarande tillverkades.
Jag hade även blivit av med min sovplats p.g.a. att min värd raggat upp en korpulent, kortklippt och upphetsad kvinna, som han med sin nedsatta omdömesförmåga tänkte ta med hem.

Planen blev då att stanna på krogen tills det stängde, sedan dra till centralen och ta första bästa bussen till den tidigaste färjan hem. Under dessa två timmar av tillnyktrat avvaktande och lugnt kringdrivande observerade jag två saker:

* Alla killar jag såg på dansgolvet på entréplan hade rutig skjorta och kortklippt hår.
Jag tittade ned på min rutiga skjorta, och kände på min lugg som jag planerat att klippa sedan en tid tillbaka. Herregud, hur hamnade jag här?

*Klockan halv fyra på morgonen var dansgolvet fortfarande halvfullt, vilket man inte kan säga om själva dansörerna och dansöserna, för de var lite mer än så. Jag observerade danssteg som kunde få namnen "den nervösa tomtenissen" eller "den steppande fotbollsupporten".
De såg ut att ha väldigt roligt, men herregud vad jobbigt det var att se.

Klockan blev fyra och Sticky slog igen dörrarna. Min värd hade under tillnyktrandet insett det totala misstaget han höll på att begå, och gjorde tillsammans med Undertecknad en snabb sorti. Vägen gick förbi Abbes pizzeria, där vi köpte kebabrullar och avslutade kvällen med att spela Halo 3 tills vi somnade.