söndag 7 juli 2013

Björködagen

Edit: Lite information för er som kommer hit från Google;
Björködagen är årets stora folkfest på vår lilla ö. Man vallfärdar till hamnen för att ta del i hoppborgande (om man är liten och glad), lottdragande (både för stora och små - se inlägget nedan), glassätande och se det Stora Ankracet i gästhamnen. För de lite äldre blir Björködagen till björkökvällen på restaurang Seaside, vilket är Den Stora Kvällen, Dagen D (eller B), för dem som jobbar där. Nu kommer originalinlägget:


Igår var första gången på ett par år som jag faktiskt tog mig ned till hamnen för att kolla på festligheterna kring Björködagen.
När jag var liten brukade min far hjälpa till på lotterierna på området, och jag fick ofta hjälpa till med försäljningen. Det var under en sådan dag, när far min köpte lite lotter åt oss, som jag vann Den Stora Toblerone-asken. Det finns nog få saker som är bättre än att vara 9-10 år och vinna en chokladask som är lika stor som en själv.

På Glassboa var det fullt ös, så som det bara kan vara en solig Björködag. Det var redan fem som jobbade, så jag åkte hem istället och tog mig ett rejält cykelpass. På färden såg jag Glassboacyklar fara kors och tvärs över ön, och blev lite glad för att det går så bra med cykeluthyrningen.

För att fly min brors härjande vänner därhemma så packade jag en gympapåse och hojade ned (hoj-hoj-hojade ned) till Trollvik, där det självklart också var fullt av härjande ungdomar.
Som dessutom tyckte att det var roligt att leka kommentatorer till mitt badande. Blev lite road, men hade stannat längre om jag hade viken för mig själv.

Inga funderingar eller tankegångar att redovisa idag.
Over & out.