onsdag 3 juli 2013

En utflykt till verkligheten

Jag var på fastlandet för första gången på vad som kändes som en månad, men som egentligen bara var en vecka.
Men den här gången tog jag bussen till staden (tog cykeln till färjeläget och glömde min bok på pakethållaren - glad att jag hade sinnesnärvaron att förvara den i en plastpåse, med tanke på vädret). Väl där kändes det som om den vanliga, lediga sommarvardagen flytt från öarna - in till Göteborg - och ersatts av en allestädes närvarande serviceatmosfär.
Väl där så slapp jag helt plötsligt att vara beredd på att hoja ned (ett uttryck jag ler åt) till Glassboa och assistera, skopa upp glass, koka kaffe, hyra ut cyklar.

Efter att ha gjort mina ärenden träffade och fikade jag med en tysk vännina som tycktes leva som jag skulle kunna leva, om jag bara väntat med att köpa min dator till hösten.

Började tycka att det var dags för att läsa lite svenska författare, och tänkte jaha, då får jag väl gå ifrån sci-fi ett tag då. Sedan kom jag att tänka på Karin Boye, och det kändes i hjärnan på mig som när man till slut får den rätta biten i Tetris, eller lyckas koppla fast säkerhetsbältet i ett knökfullt baksäte, eller första gången man lyckas böja en ton på munspelet.
Köpte Kallocain idag.

Tror det var allt.
Over & out.