måndag 5 augusti 2013

Danmark, fem dagar


Det hände inte så mycket när vi var ute och cyklade. Inga olyckor, inga utomkroppsliga resor, inga meditativa insikter. Det mesta som hände var att vi lade en hel massor av mil bakom oss, samtidigt som vi gråmade oss över uppförsbackar och kände oss kungliga i nedförsbackar. Och kollade på kartor.
 Jag tror att det största nöjet på kvällen, när vi satt upp tältet och käkat (det blev oftast snabbmakaroner med jordnötssmör och jordnötter, med jordnötschoklad till efterrätt), var just att kolla på kartan. Jämföra den lilla biten vi avverkat den dagen med det som är kvar, planera morgondagens rutt, och ibland även överraskas av hur mycket man kan cykla på en dag.




Över gränsen till Tyskland cyklade vi utan att märka något förrän vi råkade på ett hotell där vi stannade för att vila och fylla på vatten. Texten på reklamskyltar, information och restaurangmenyn var både på tyska och danska, så jag tog mig nöjet att fråga i receptionen:
"Ursäkta, vilket land är vi i just nu?"
Svaret blev Tyskland, och att gränsen var 200 meter norrut.

Over & out.


Ps. Min katt mår bättre nu. Vi tror att anledningen till hans matvägran var ett sår i tandköttet, som kan ha kommit av ett försök att ge honom antibiotika för hans öroninflammation. Å andra sidan hade han börjat svälta lite innan den incidenten. Så jag vet inte. Huvudsaken är att han lever, och att vi nu satt honom på en viktökningsdiet av tonfisk och grädde, vilket han äter självmant. Ds.