fredag 30 augusti 2013

Pratar om mig själv

Under de senaste månaderna har jag haft väldigt svårt för att hålla intresset uppe för "projekt" jag håller på med.
 Jag har återupptagit min drömdagbok, börjat träna, bestämt mig för att skriva klart skrivprojektet jag nämnt tidigare i denna blogg, tagit de första stegen till en hälsosam dygnsrytm, börjat stretcha för att till slut bli ordentligt vig, med mycket mera som jag inte kan komma ihåg för tillfället.
 Inget av dessa små göromål har kommit särskilt långt.

Under min kreativa process så föreställer jag mig samtliga stegen jag behöver ta för att nå det utsatta målet.
Vi tar skrivprojektet som exempel. Jag tänker ut grundstenarna i berättelsen, vändpunkter, knytpunkter och andra (ogrammatiska) punkter. Jag funderar lite löst på hur mina karaktärer tar sig från en punkt till nästa, hur de reagerar och utvecklas.
 Men sedan när jag har allt klart i mitt huvud så har jag inte längre lust att formulera det i text. Eftersom jag redan vet hur allt kommer att gå i historien så tappar jag intresset.

Samma sak gäller för de ovan nämnda "projekten". Jag vet att jag har förmågan att bli vig, vända på dygnet o.s.v., och där försvinner utmaningen, antar jag.
För att jag skall avsluta något som jag påbörjat så krävs det ett mål som jag inte riktigt kan se mig själv uppnå. Tror jag.

Over & out.