måndag 9 december 2013

Hitta rätt

Det svåra med att försöka hitta rätt här i universum, är att lyckas urskilja vad man själv faktiskt vill göra, och vad som förväntas av en.
 Själv har jag alltid vetat att jag kommer att söka ett kandidatprogram (det har liksom aldrig varit ett alternativ att inte göra det), och att ingen i min släkt kommer hålla tyst om det förrän jag har min kandidatexamen i handen.
 Men alla tips, råd, rekommendationer och förslag suddar ut mig, så att min egen uppfattning om vad jag vill göra i framtiden blir som spåren av en pennspets i ett papper som man hittar långt efter att man glömt av vad som stod där.

 Geografi. Jag kan komma på två anledningar som var avgörande när jag valde att söka och acceptera den kursen. Det var dels min lärare på gymnasiet, som gjorde att jag kommer ihåg gymnasiegeografin med en varm känsla, dels orden "Ludvig, visst ska du ta och söka ett kandidatprogram nu?". Jag tänkte, "visst, varför inte".
  Men, det visar sig att "Visst, varför inte" inte riktigt räcker som motivation för att ta sig igenom tre år av studier.

Så nu hoppas jag kunna hitta en ny bäring, ett nytt mål. Och om destinationen inte passar mig så rör det mig inte i ryggen. En mindre möjlighet att utforska. Uteslutningsmetoden.