måndag 23 december 2013

Hur man överlever julhandeln dagen före julafton

Självklart handlar jag inte mina julklappar flera veckor i förväg, så att dagarna närmast jul kan avnjutas i hemmet, långt bort från folkmassor och hets.
Det vore nästan ett brott mot min identitet.
I år, som alla andra år, åkte jag in till stan dan före dopparedan.
Jag gick upp pinsamt tidigt, och var i stan vid elva. Utan någon riktig plan för vad som skulle köpas, strosade jag halvmedvetet mellan spel-, hobby- och sportaffärer.
 Tricket med att överleva julhandeln den 23 december är att vara så lugn som möjligt, nästan slö, för att undvika stresskänslorna som vill kännas i trånga utrymmen med stora folkmassor - t.ex. butiker.

Jag hittade "Soulstore - Coffe & Moments", och frågade butikföreståndaren varför de inte hade något kaffe. Svaret blev ett skratt och en ursäktande förklaring om att kaféet bredvid hade sagt emot, men att kaffe fanns att köpa i deras modersbutik vid järntorget. Jaha.

Inne på Designtorget köpte jag en disktrasehängare, och sade till kassörskan att jag skulle ge den i julklapp till mitt kök (vilket är 100% sant, eftersom det inte känns jättekul att ge sin mor en disktrasehängare i julklapp). God jul, köket, önskar Ludvig.

Sedan kom jag att tänka på att man kan, för att göra julhandeln lite mer intressant, för att försöka döva tonen av "the will to consume terrorizes me", bli en skådespelarkund.
För varje kassa man handlar i tar man på sig en ny roll. Idag har jag varit den harmoniske, lugna hippien, den ettrige småprataren, och den ständigt förvånade.
Varje gång med ett stort leende på väg därifrån.