söndag 9 februari 2014

Bergsbesegrarna

Så satte vi en sten (i nästan bokstavlig bemärkelse (men mest metaforisk)), framför oss som nu tornar upp sig och täcker oss med en lång, utmanande skugga.
Denna sten heter Pyrenéerna.
Vi skall förhoppningsvis besegra, bestiga och bemästra dem allihop. Den ena Pyrenéen efter den andra. Så länge de ligger på leden vi skall följa, alltså.

Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att det inte kommer att bli kul. Vi kommer att lägga oss ned mitt i en bergssluttning och säga rakt ut att vi inte orkar mer. Fötter kommer att blöda, muskler värka och berg göra ingenting. Mer än att hindra oss med sina vedervärdiga vertikala vinklar (problem med den meningen, någon? Kom an då, om du törs!).

Det är såklart nästa sommarutflykt jag talar om. Hur kom vi fram till det beslutet, frågar ni? JO:
Under en föreläsning i Geografi i höstas så fick vi plötsligt insikten om att vi måste gå till toppen av ett berg. Det var en ganska så spontan känsla, nästan primitiv: Stort berg. Måste upp.
Sedan velade vi fram och tillbaka mellan Kebnekaise och Galdhøpiggen utan att riktigt komma fram till något. Så till slut så kompromissade vi och valde Pilgrimsleden i Spanien. Men så läste vi att det är ganska så otrevligt med en massa folk och mest bara asfaltsvägar, så vi omdirigerade vårt beslut till Pyrenéerna.
Så där har vi våra tankars vilda resande som slutade i våra nuvarande planer.

Det känns lite läskigt. Som sagt så kan jag tänka mig många gånger under de cirka 40 dagarna vi tror att det kommer att ta, som vi kommer att vara arga, sura, uppgivna och hopplösa.
 Men det är en utmaning. Och vem vet, de kanske är helt okej fina, de där Pyrenéerna.

Tågresan dit (våga vägra flyg) kostar 1600 Svenska Riksdaler, med ett 5-dagars interrailkort. Mat och liknande inte inräknat. Samma summa blir det på tillbakavägen. Sedan blir det en massa matkostnader, utrustning, och kanske boende på härbergen (fattar ni? Härbergen? Jag tillåter er att skratta) under själva färden.

Jag tror att vi betalar lika mycket för 40 dagars magert leverne på jord, sten och liggunderlag, som någon annan skulle pröjsa för en vecka i sol och hotell. Halvkonstig känsla.

Over & out.