måndag 31 mars 2014

Det obligatoriska vårkänsla-inlägget

I fredags stod jag vid Gossbydalsvägens busshållsplats. Jag hade tagit mig dit från ett lärarrum i Nordlyckeskolan, där jag tidigare suttit med en bok och varvat ned efter en typisk årskurs-7-lektion.

Nu stod jag framför ett val: Åka hem till grottan för att käka och döda resten av dagen inomhus, eller åka in till staden för att se om detta var Vinterdräpar-Vårdagen som jag kände på mig att det var.

Jag tog bussen, klev av på Järnvågen och sprang rakt in i en vän, som jag bestämt drog med till Slottsskogen för att undersöka (undersöka dagen, inte vännen). Efter att ha suttit en stund på en uteservering och fredagsölat (både fredags-ölat och fredag-sölat) så kom vi fram till slutsatsen: Detta var Vårdagen Att Dräpa All Återstående Vinter.

Det slutade med att vi räddade en nallebjörn som blivit fastklämd på en stolpe, tog med den till en ospecifik second-hand-affär och fick 25% rabatt för vårt modiga hjältedåd.
Jag köpte den första jackan jag köpt på flera år.