måndag 13 oktober 2014

Äcklig pizza

Jag väntade inte tills på torsdagen med att diska, som jag skrev i förra inlägget. Det gick istället ca. en och en halv vecka innan jag gjorde det.
 I slutet av denna tidsperiod verkade tröskeln till köket minst en meter högre än dess verkliga höjd på 0,8 cm (obs, ögonmått).
 Att röra sig därinne var ångestframkallande då torkat äppelkött satt fast överallt på golvet och kändes strävt mot strumplästen.
Att laga mat därinne var nästan omöjligt på grund av den ogästvänliga miljön. Jag får dock gratis mat på jobbet, och behöver därför inte lida så mycket av bristen på matlagning, med en kvälls undantag:
 Jag hade skjutit maten framför mig alldeles för länge p.g.a. brist på mjölk att ha i flingorna (ja, flingor till middag, döm mig inte), så jag cyklade upp till Eklanda pizzeria, beställde pizza (hittade inte numret online) och väntade en oändlig pizzatid (1 pizzatid = tidsenhet för framställning av 1 pizza), för att sedan paniskt (detta ord finns f.ö. på sidan 666 i SAOL) cykla hem och skoningslöst knö i mig pizza och cola. MEN SÅ PLÖTSLIGT:

kände jag en känsla längst bak i munnen av salivation, som ofta brukar följas av våldsamma kräkningar. Jag hade munnen full av pizza just då, och insåg att jag ätit för mycket, för snabbt, efter att ha varit för hungrig. Jag satte mig blickstilla och koncentrerade mig på att behålla maten, alltmedan den senaste tuggan av pizza degade ihop sig till en fuktig klump i min mun. Det var som en tickande bomb, för jag visste att jag till slut skulle bli så äcklad av att ha mat i munnen att det skulle knuffa mig över gränsen till kräkning som jag just då balanserade på.
 Jag stålsatte mig och försökte stänga av mitt medvetande som en buddhistmunk i zen-meditation.
 Jag hade ett mål; att inte spy. För att uppnå detta måste jag spotta ut degklumpen utan att bli äcklad av utspottandet.
Jag blundade, böjde mig mot pizzakartongen och förlöste ur min mun en marinerad matbit, som ett oälskat, aborterat foster, och täckte den omedelbart med servetter. Jag slapp spy.

Summan av kardemumman gick att allting gick bättre än hur det hade kunnat gå.

Over & out.