tisdag 1 september 2015

Färdigflyttad, färdig för förvärvan av fakta

Låt mig börja med att säga att kognitionsvetenskap är ett FRUKTANSVÄRT brett ämne. Vi kommer tillbaka till detta alldeles strax.

Jag har nu flyttat hem, ännu en gång. När man flyttar så inser man exakt hur mycket skit man har, och skäms lite över att man anstränger sig så mycket för att flytta skit som man inte ens har vilat blicken på sedan ett halvår. Man kanske borde leva som buddhistmunk, eller kanske iallafall packa ned ett par travar böcker och lägga dem på vinden för långvarig förvaring (vilket nog är det största steget mot icke-materialism jag känner mig redo att ta just nu).
Jag har varit i flytttzonen i en vecka nu ungefär. Detta innebär inte att man har två ställen att vara på, två baser. Nej, det betyder att man delar sin hembas i två, så att man hela tiden bara känner sig till hälften som hemma, som om ens ena halva väntar sig åka "tillbaka/hem" inom kort. Man är alltid på språng, förbereder sig för förflyttning.

 Det är svårt att sätta sig ned och studera då, om man inte är bekväm på ett sånt sätt man är när man har en hembas (en hel, inte två halva). Förstår du? Stressen (inte den allvarliga sortens stress, bara den sorten som kommer när du vet att du har en uppgift som du skjuter upp till morgondagen, en dag närmare deadline (ibland undrar jag om jag borde börja använda mig av fotnoter (som i min kurslitteratur) istället för en massa långa parenteser)) byggs upp av att inte plugga, och den stressen tar man med sig till flyttstädningen.

Men nu är jag färdigflyttad. Mitt rum är fullt av papperspåsar och flyttkartonger som jag inte ser någon mening med att packa upp, eftersom jag bara hoppas bo hos föräldrarna i en termin till. Jag berättar för mina nya klasskamrater att jag flyttar, och det är lite pinsamt att svara "hem till föräldrarna" när de frågar vart flytten bär. "Va, flyttar du baklänges?"
Japp, baklänges, men snart vill jag framlänges igen.

Tills dess har jag en hembas att plugga i, och det är inte lika långt bort som Trollhättan, varifrån en av mina klasskamrater pendlar, men inte heller lika nära som skolparkeringen, där en annan av dem bor i sin bil för närvarande (är inte avundsjuk).
Och, för att återkoppla till första meningen som jag lovade att komma tillbaka till, det är MYCKET att plugga. Kognitionsvetenskap innehåller BLAND ANNAT: Filosofi (bluäähk, Aristoteles-platon-hume-locke-descartes-demokritos-spinoza-leibniz), psykologi, neurologi, antropologi, lingvistik och datorvetenskap.
Jag har ingen tidigare kunskap om något av dessa ämnen. Klassisk filosofi (som vi började med på "Introduktionsföreläsningen för delkursen Tvärvetenskaplig introduktion i kursen Introduktion till Kognitionsvetenskap - lärarens egna ord), är en gigantisk kunskapslucka för mig.
Men jag kör så gott det går.