fredag 2 oktober 2015

Att balansera studier med en dålig brödrastämning

Tenta på måndag.
Jag borde vara stressad, men det är väl bra att inte vara det på ett sätt. Jag gör mitt bästa för att plugga, men jag kan inte koncentrera mig när jag är på dåligt humör, vilket ofta är fallet när min storebror är hemma. Vi har ett speciellt förhållande, min bror och jag. I mitt huvud verkar det som att varenda gång han interagerar med mig är hans enda syfte att vara dryg/mallig/lägga grunden för någon situation som kommer att gynna honom på min bekostnad i framtiden. . Så kan det rimligtvis inte vara eftersom människor är mångfasetterade (något som är svårt att komma ihåg när man tänker på folk som man ogillar). Jag undrar hur jag fått den här bilden av honom. Något säger mig att det är via lärdom, och kanske en giftig attityd mellan oss under hela vår uppväxt. Det har varit fullt av teritorialitet (en stor överträdelse att gå in i sin brors rum utan tillåtelse) och ägandeskapsfixation (vi lånade sällan ut saker till varandra). Att säga detta går emot mitt eget irrationella ogillande för min storebror, eftersom jag vill tro att det endast är han som odlat fram denna attityd under åren. Tidigare var jag lika negativt inställd till min yngre bror, men vi kommer ganska väl överens numera.

Tenta på måndag.
Jag hade tänkt plugga direkt efter frukosten idag, men eftersom min mor och bror kom hem så fick jag lov att sitta kvar och fika lite. Och nu sitter jag här och försöker intala mig själv att det bästa jag kan göra med mitt liv är att sluta bry mig om min storebror. Bara bli helt likgiltig. Då kunde han inte påverka mig med sina drygheter, och jag kunde sitta här och plugga istället för att koka över att han återigen inte kunde låta bli att yttra en vad-var-det-jag-sa-replik när vi pratade om bostadskö. Detta eftersom han med sin mest nedlåtande röst rådde mig att ställa mig i kö hos SGS för två år sedan, vilket jag självklart vägrade eftersom han var så dryg om det. Barnsligt, jag vet, men jag är en produkt av min uppväxt.
Suck. Någon gång kommer jag att växa upp och sluta bry mig om min bror. Hoppas jag.

Tenta på måndag. Dags att sätta igång. Suck.