onsdag 14 oktober 2015

Mediokritetsprojektet

Fick frågan på krogen: Så vad gör du på fritiden? När du inte pluggar, menar jag. Spontant svarade jag att det var en svår fråga, och att jag inte riktigt visste (eftersom det är bättre att svara så än att vara ärlig och säga "Äh duvet, jag sitter mest på reddit). Sedan berättade jag om att jag gillar att cykla. Så intressant, va. På bussen hem tänkte jag att sånna frågor är jobbiga, eftersom man inte får den betänketiden som man behöver för att analysera sin vardag och ringa in de element som förekommer utanför sovande, matlagning och ätande, resande fram och tillbaka och pluggande. Men jag tänkte lite iallafall och kom fram till att:

Jag är mitt i ett livsprojekt att göra konsten av mediokritet perfekt.
Jag spelar gitarr såsom varenda människa som haft en "nu-är-jag-en-djup-en"-period i sin ungdom spelar gitarr.
Jag kan sjunga lite samtidigt som jag spelar gitarr, men spelar då sämre och jag har ingen direkt slående sångröst.
Jag kan teckna en tredimensionell sfär  någorlunda tredimensionellt, med skuggor som är ljusast längst upp till vänster och mörkast längst ned till höger.
Jag vet hur man googlar sitt problem för att lösa det.
Jag hittar då och då saker som jag känner kan vara något för mig, ända tills jag tappar intresset.
Jag skriver halv-aktivt på en halvkass blogg innehållande halvinspirerade inlägg.
Jag har negativa karaktärsdrag som jag typ vet om, men jobbar inte särskilt hårt för att åtgärda dem.
Jag vill hålla mig i form (I want a perfect body, I want a perfect soul), men siktar inte på något göteborgslopp, även om jag hade ansträngt mig mer om jag hade ett konkret mål med mina motionsrundor.
Jag har för mycket prylar och gillar inte att städa, och för att göra sig av med prylar så måste man städa upp en ordning utifrån vilken man kan välja onödigheter att slänga. Och så måste man ju faktiskt skaffa sig viljan att bli mindre materialistisk.
Ibland lyckas jag ta en "Jag borde nog göra X"-tankegång och göra den till handling. Händer dock inte särskilt ofta.

Ganska så mediokert. Vilket varken är bra eller dåligt. Det bara är. Jag är varken okej eller inte okej med att vara medioker i det mesta, det bara är. Jag vet att jag kan förändra detta om jag skaffar mig vilja, men man är ju så trött nuförti'n. Man är ju lat - ännu ett karaktärsdrag som skulle kunna åtgärdas med lite jobb. Somnar sent, vaknar sent, äter frukost för länge, städar lite i köket, redditar lite, sen så HOPPSAN. Klockan är kvällen. Dags att göra middag och tjöta med familjen. Rinse and repeat om man har ledigt. Annars är det skola, middag med föräldrarna, reddit, sängen. Typ nästan iallafall. Och nu är jag på det sista steget i dagordningen.
Mot sömnen och vidare!