söndag 17 januari 2016

Angående filmen Primer

Tidsresor är jobbigt. Så nedra, nedra jobbigt.
Denna lärdom, om någon, kan man ta med sig från en genomsittning av Primer. Första gången jag såg den gjorde jag misstaget att inte kolla på en internetguide om hur man följer storyn. Andra gången jag såg den - igår - hade jag en att-tänka-på-lista och ett diagram som visade steg för steg vad som händer på skärmen, samt vad som händer off-screen. Ändå var jag tvungen att pausa mellan varje scen för att kolla om jag förstått det rätt, och om inte; kolla upp vad jag missat.

 Filmen börjar med ett gäng personer som vetenskapar hit och dit i ett garage. Två av dessa är viktiga; Abe och Aaron. Dessa första tio-femton minuterna är inte så svåra att hänga med i. Men sedan blir det mer komplicerat. I första scenen efter att Abe och Aaron av misstag uppfinner tidsmaskinen, så har tidsresandet redan börjat. Låt mig förklara;
Säg att, under hela filmen, så åker de tillbaka i tiden till den "första" scenen ( = den första scenen med tidsresande) 3 gånger. Bara som exempel - jag kommer inte ihåg hur många gånger det sker.
När man ser den första scenen för första gången så har alla dessa tidsresor redan skett, men filmen berättar inte detta. Det är något man märker senare.
Varje gång de startar en tidsresa så påbörjas en ny tidslinje. Totalt så handlar det om 9 olika tidslinjer som man måste hålla koll på. Det finns en hel massor av olika tolkningar och guider, men den jag följde verkade helt okej på sammanhängande-fronten.

 Varför reser de så mycket i tiden, frågar du?
 Svaret lyder: Det börjar med att de gör det för att tjäna pengar på aktier, sedan fortsätter det med att de vill rätta till vissa misstag de begår under filmens gång, samt försöka sätta dit en kille som hotar en huvudkaraktärs fru med hagelgevär.

 Med det sagt så består upplevelsen av Primer av nästan lika stora delar story som tillfredställelsen av att att lyckas hänga med någorlunda ända fram till slutscenen. Filmen utspelar sig mellan den 21 och ~25 september, men huvudpersonerna lever igenom minst en månad av tid under dessa fem dagar.
 Det är lite som att lägga ett mentalt pussel. Ofta så nämns story-viktiga händelser bara i förbifarten, gärna efter att de har inträffat.
 Efter lite googling så har jag nu sett att det finns flera beskrivningar av storyn - en videoserie, ett kommentarspår som man ska starta samtidigt som man startar filmen, en mängd olika diagram, samt flertalet texter. Jag tror att det bästa är att först se den utan guide - så att man är beredd på förvirring och hopp fram och tillbaka - och sedan en gång med guide.

Tipset(1) om filmen fick jag (2) av Youtubes mest hypnotiserande låtsasperson Rose.

Over & out.