fredag 8 januari 2016

Det där med att dricka vatten

Just nu sitter jag i tentaträsket, eftersom jag nästan helt ignorerat skolarbete under jullovet. Detta gör självklart att min hjärna hela tiden letar efter anledningar till att göra något annat än det jag borde göra, vilket är att frenetiskt skriva och läsa. Därav tätheten av blogginlägg.
Med mig vid datorn har jag ett halvliterstort glas, som jag kontinuerligt fyller på när det tar slut. Ibland märker jag att jag har druckit så mycket vattten att jag mår lite, lite illa. Men att ta en liten klunk vatten har för mig blivit vad jag gör när jag behöver processera någon info som jag inte fattar med en gång. Vilket händer rätt ofta just nu.

Förra hösten gick jag en utbildning på komvux som innefattade matlagning, livsmedelshygien, dryckeskunskap, med mera. Läraren var en ganska härlig kille som varit kock ett bra tag, och som höll på att skola om sig till restauranglärare. Under de första föreläsningarna så kom kroppens näringsbehov upp på agendan, och apropå det så sade han hur man vet att man druckit för lite; nämligen, (för att vara oblygt rättfram om saken) när ens kiss är kissfärgat. Med den regeln så insåg jag att jag varit mer eller mindre uttorkad vääääldigt länge.

Snabbspola fram till nu, och jag har lyckats kombinera vätskepåfyllning med studieteknik. Jag gör mig en sekunds paus för att tänka, samtidigt som jag vattnar mig. Vilket är bra. Dessutom bjuder det in till fler pauser i pluggandet i form av toabesök. Vilket är... bra? Kanske. Vet inte.
Men för dem som har som mål att dricka mer vatten; prova det ovanstående! Obs, det är viktigt att det är ett STORT glas. Annars måste man fylla på det så ofta att man inte orkar.