måndag 4 januari 2016

Hur jag önskar att jag kunde plugga

Ibland stannar jag upp mitt i mådåligheten och kommer på en liten sak man kan göra för att vara en bra student. Dessa idéer framkommer i stunder av desperation och/eller inspiration (desperat inspiration och inspirationell desperation förekommer ibland). En dag öppnade jag Excell och utformade mitt ultimata Bra-Person-schema. Det innehöll saker som att somna/vakna tidigt, plugga totalt fyra timmar på varje given ledig veckodag (två timmar, lunch, två timmar till). Var är den nu, svara mig du, jag bara undrar, var är den nu?
I somras när tiden var en nedförsbacke för att samla rörelseenergi inför terminsuppförsbacken så ville jag läsa igenom så mycket av kurslitteraturen som jag hann.

En annan sak som hade gjort livet lättare om man vore bättre på att gå i skolan är att börja kolla på nästa kurs medan man läser den nuvarande kursen.
Hade jag varit en bättre student så hade jag, samtidigt som jag läste vetenskapsfilosofin, börjat leka lite med webbövningarna som finns för programmeringen vi ska läsa.
Eftersom jag redan köpt böckerna som vi ska ha i lingvistiken så hade jag nog också försökt läsa de första kapitlena i den populärvetenskapliga av de två, The Language Instinct.
Jag är bra på att vara både under-tiden-klok och efterklok, men kommer jag till slut att ta mig i kragen och tvinga mig att bli den supermänniskan jag vill vara?
Håll i hatten och häng med när äventyret fortsätter i nästa inlägg!

Outromusik

Ps. Detta inlägget skriver jag i sann undertidenklokhetsanda när jag ligger horribelt långt efter i både filosofi och logik. Ds.